Tuesday, October 19, 2021

Chinese State Media Paid $19 million To US Publications For Advertising, Printing: Report

One of China’s main propaganda outlets has paid US newspapers nearly USD19 million for advertising and printing expenses over the past four years, The Daily Caller reported citing documents filed with the US Justice Department.

Chinese Military Base In The Pacific Near Australia Could Be A Nightmare For The US & Allies

China Daily, an English-language newspaper controlled by the Chinese Communist Party, has paid more than USD4.6 million to The Washington Post and nearly USD6 million to The Wall Street Journal since November 2016, the documents showed.

Both newspapers have published paid supplements that China Daily produces called “China Watch.” The inserts are designed to look like real news articles, though they often contain a pro-Beijing spin on contemporary news events.

One insert from September 2018 touted an initiative pushed by Chinese President Xi Jinping with the headline: “Belt and Road aligns with African nations.” The same insert ran a story titled “Tariffs to take toll on US homebuyers” that asserted that US tariffs on Chinese lumber would raise the cost of building homes in the United States.

India Objects, China Rejects Objection to Diamer Bhasha Dam In Gilgit-Baltistan

As per the Justice Department reports, China Daily also paid for advertising in several other newspapers, including The New York Times (USD50,000), Foreign Policy (USD240,000), The Des Moines Register (USD34,600) and CQ-Roll Call (USD76,000).

It spent a total of USD11,002,628 on advertising in US newspapers, and another USD265,822 on advertising with Twitter.

The Justice Department has for years required China Daily to disclose its activities semi-annually under the Foreign Agents Registration Act (FARA). The most recent filing, which China Daily submitted on June 1, is the first to include detailed breakdowns of payments to American news outlets. The outlet disclosed those expenditures for the period between November 2016 and April 2020.

The Los Angeles Times, The Seattle Times, The Atlanta Journal-Constitution, The Chicago Tribune, The Houston Chronicle and The Boston Globe are all listed as clients of China Daily. The Chinese outlet paid the Los Angeles Times $657,523 for printing services, according to the FARA filings.

Chinese Military Base In The Indian Ocean Near Maldives To Complete ‘String Of Pearls’ Around India?

Pro-democracy groups have long warned about the Chinese government’s attempts to push propaganda through American news outlets.

The report comes at a time when China Daily, as well as other Beijing-controlled propaganda media outlets, have come under intense scrutiny owing to the coronavirus pandemic. Chinese government officials have tried to divert blame for the spread of the virus to the United States and other Western nations. Many of the regime-controlled outlets, including China Daily, have echoed the communist leaders’ talking points.

Asian News International

Featured News